igång

oj vad jag har flängt runt idag ska ni veta :) inte nog med att jag går som en tant för att jag har så otroligt ont i kroppen, jag tar mig dessutom runt halva varberg på cykel.... seriöst tanya, skyll dig själv!

vi hade en grymt bra dag i skolan, trots träningsverken. Vi började med modernt för läraren som också håller i baletten: Lena. Hon är såå bra! Helt grym verkligen. Men sedan hade vi iallafall jazz, och där fick jag känna på vad bra stretching var. Det var smärta. Vi skulle t ex stretcha ut en pytteliten muskel i rumpan genom att stå mitt emot stången och lägga upp ena benet på stången i ungefär samma postion som när man sitter med benen i kors, dvs hela vaden/skenbenet  skulle ligga längs med stången framför en. jag har använt den stretchen tidigare, men aldrig i mitt liv har jag fått så ont av en stretch som jag fick där! För inte nog med att vi skulle stå i denna fruktansvärda position, vi skulle även pressa skenbenet ner mot stången så att det gjorde tio gånger så ont..! Herregud alltså, att man gör detta frivilligt. Dansare är verkligen masochister i grund och botten.
Efteråt kändes det dock grymt skönt, det köndes som att man fick en helt nytt sätt att gå bara genom att sträcka ut just den lilla punkten i rumpmusklerna.
Detta gjorde vi med Sofia, den andra dansläraren vi har, och hon verkar verkligen helt grym på det där med stretching. Vi har det faktiskt på schemat en gång i veckan, och jag ser verkligen fram emot de lektionerna! Vighet here i come typ :)

Under eftermiddagen fick vi även återupptäcka hur man står och går. Helt sinnessjukt hur mycket skillnad en sådan liten sak som om man har vikten på tår (mitt på foten) eller hälar gör! Detta är verkligen dansares sätt att nörda har jag kommit fram till. Alla står och tittar på ett låtsasskelett som döpts till Big Ben (höhö) och blir förundrade över hur solarplexus (hur det nu stavas) gör att man får otroligt mycket bättre kontroll på kroppen, och även bättre hållning. Det är verkligen dansares sätt att nörda på, haha.

Tänkte att jag kanske skulle förklara och visa det där med viktfördelning och hur otroligt mycket det gör för ryggen att gå rätt. Har själv alltid haft problem med ryggen, men nu vet jag precis varför. :)

Men nu ska jag fortsätta baka bröden jag håller på med. Jag har blivit så otroligt vuxen - bakar eget bröd av ekonomiska själ! Haha.

Men vi hörs :) godnatt på er.

Kommentarer
Postat av: Tobias Martinsson - Mitt liv genom en kameralins

Haft en bra dag? =)

2009-08-29 @ 16:40:41
URL: http://perspektiw.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0