sinnessjukt dåligt

löftadalens folkhögskola har investerat i ett föreställningspaket till oss. Alltså varje person i klassen har fått betalat för sig att gå och se ett antal dansföreställningar. Vi har blivit blåsta kan jag säga.

Den första vi såg hette Pacing in Vaudeville, en modern föreställning (hur många andra sorter finns det i dagens danssverige?) koreograferad av Örjan Andersson, som var helt okej, det fanns symbolik och jag fattade allt. Dock var det ganska forgetable, har förträngt hur man säger det på svenska, men ja. Tror ni fattar.
Den andra var en ca en timme lång föreställning som hette Carl Olof Berg Stand Up eller något sådant. Carl Olof Berg är en koreograf, så innan kunde man ju anta att det var någon form av dans där koreografen dansade med. Det var det inte. Det var Carl Olof som berättade om sitt liv hittills och hur han började dansa. Jag gillade föreställningen jättemycket, men det var ingen dans. Eller ja, om man räknar bort imitationen av Flashdance som han gjorde ett par gånger.

Det är dock den tredje som jag ämnar ägna min tid åt den här gången. Vi såg den igår. Jag har redan bearbetat den väl, men känns bra att skriva ner orden också.
Det var den värsta jäävla förbannade skit jag någonsin sett! Jag förståår inte hur riksteatern kan skicka ut en sådan föreställning och kalla det för DANS! Första akten, som jag iochförsig tyckte var bra, var också en ståuppföreställning men med en Lo Kauppi som pratade om sexism och männens förtryck mot kvinnor. Bitvis roligt men vid närmare eftertanke verkligen inte särskilt omvälvande eller tankeväckande. Och vaaaaad haaar deet meed daaaans att göööra??? INGENTING!
Och den andra akten ska vi ju då inte ens prata om. Det var fyrtiofem minuter av halvdana rörelser, självömkan, DÅLIGA "monologer" utan känsla och pretentiös attityd. Seriöst! Vem gör en föreställning där man vill inta scenen efter att ha varit gravid - göra en "comeback" - och göra det genom att ha dåligt sydda kostymer med låtsasmagar så det såg ut som att hon var gravid? det var ju det hon precis varit och skulle göra comeback ifrån! och så skulle denna föreställning handla om hur det gick för anna vnuk när hon var gravid och skulle föda barn. man fick seriöst se henne och hennes två dansare dansa med en stor mjukis-spermie och dansa på det intetsägande sätt som de gjorde, men med fokus på deras skrev. De gjorde en heeelt fruktansvärd dans där de bankade och slog på magen i ett mönster som de UPPREPADE. tre gånger. När de började på den andra gången höll jag på att gå därifrån. Jag förstår inte vad som höll mig kvar under den tredje. Sedan kom förlossningsdansen. Anna Vnuk satt på golvet och stirrade med "intensiv" (läs död) blick medan hennes två dansare drog ut rosa och röda snören ur låtsasmagen på henne (JA - det var B så det bara skreeek om det.) och dansen slutar med att hon föder. Och vet ni vad hon föder? En förbannad trasdocka!! Såg ut såhär ungefär. Som den gula. Tänk er anna vnok hålla upp en sådan här trasdocka, heelt förundrad och med en "stolt" blick och lyfta upp den som mofasa gör med simba i lejonkungen. Bara det att trasdockan ser heelt uppgiven ut och typ skriiiiker till mig att taaa den därifrån!!! Och det blir knäpptyst. det blir knäpptyst. jag KAN inte hålla mig längre. Jag (och Johanna som sitter brevid mig) bryter samtidigt ihop i en tyst skrattsalva, jag trodde jag skulle kvävas för att låta bli att skratta högt rätt ut, för det var ju ingen jättestor teater liksom och jag svär att anna vnuk hade gett oss en hatblick utan dess like. Så vi satt och vek oss av tillbakahållet skratt medan anna vnuk nere på scenen sätter upp den stackars trasdockan på en piedestal typ och utför en dans i dess ära. gissar jag. Jag såg bara slutet av dansen pga skrattattacken som sagt, men det jag väl såg - ja, dans är väl att ta i. Men ja, hon rörde på sig på ett sätt som vilken människa som helst som fått för sig att improvisera lite kan göra.

Jag får ta och fortsätta skriva om detta någon annan dag, för jag måste verkligen sova. Men SINNESSJUKT DÅLIGT verkligen. Och då pratar jag mest om den andra. Mest. Så av tre föreställningar har vi sett en föreställning som innehöll dans. Börjar man undra vad riksteatern sysslar med?!

Se den inte, snälla.

Natti, vi hörs.

Kommentarer
Postat av: Kajsa

Gud vad du skriver bra människa, jag sitter själv här och viker mig av skratt och kan bara föreställa mig hur jäkla illa det var xD

Puss!

2009-11-18 @ 12:59:03

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0