fanatism

vi var på löftadalen igår för att vara med på en temadag. den handlade om darwin. ni vet, han som kom på evolutionen, typ. dagen var relativt intressant faktiskt, mot vad jag trodde att den skulle bli iallafall. Liite mellanstadienivå på vissa grejer, men allt som allt var det intressant, bland annat. blev också otroligt arg, trött och skrämd.

intressant var det verkligen, man fick en liten uppfriskning av vad evolution är, DNA och dess sammansättning, naturligt urval och massa sånt.dessutom fick man höra lite olika synpunkter på evolutionen. Det finns ju t ex en grupp främst religiösa människor som så kallade kreationister, som tolkar bibeln otroligt bokstavligt och försöker vetenskapliga bevis för att noaks ark, syndafloden och allt faktiskt kan ha hänt. intressant som sagt.

trött för att man dels blev otroligt sömnig av att i princip enbart äta och titta på dålig mellanstadieaktig informationsfilm dagen igenom, men okcås för att man insåg hur barnsliga människor i min/vår ålder kan vara. jag säger inte att man inte ska "ha kvar sitt barnasinne", för det har jag också i allra högsta grad, men att sitta och inte kunna koncentrera sig i ens tio minuter när man är tjugo år eller äldre.. ja, det gör mig trött. är väl alldeles för ovan vid såna människor.

arg för att världen är så otroligt dum i huvudet och för att allt alltid måste bli så himla extremt. till exempel, efter att ha sett filmer om det och så vidare kunde jag inte bestämma mig för om jag tyckte att evolutionsforskarna (eller vad jag ska kalla dem) som håller på med genmanipulation och grejer som är heelt sinnessjukt idiotiska,  eller om religiösa fanatiker som till vilket pris som helst vill få folk att tro - med vetenskapliga medel - att saker som några män för drygt två tusen år sedan skrev ner stämmer, är värst. knäpp mening, men ja, hoppas ni fattar.
blev även otroligt arg på läraren som höll i allting, som försökte indoktrinera oss att evolutionen är det enda rätta, och vad som kommer att hända i framtiden är baara otroligt spännande. vilket leder oss in på nästa punkt.

jag blev rädd. för jag fattar itne vad faan människan håller på med. forskarnahåller på att upptäcka massa saker om männiksan och kroppen och varför vi ser ut som vi gör och allt sånt där. Man genmaipulerar och håller på. I en av filmerna tog de upp att människan bara om sisådär trettio år kommer ligga som i någon sorts virtuell matrix-verklighet och inte längre leva på riktigt. vi kommer bli odödliga gott folk! nej, det var väl kanske en överdrift. men vi kommer att kunna genmanipulera så goddamn mycket att alla kommer se likandana ut, aldrig bli sjuka, aldrig bli feta, alltid vara jättestarka och jättesmarta, och så vidare och så vidare. Och den framtiden skrämmer mig. Att veta att människan kommer att bli odödlig till slut (typ!?) gör mig otroligt skrämd. det kräp under skinner på mig, och vissa tillfällen skakade jag bokstavligt talat av ilska över att den där förbannade idiotläraren stod och tyckte det skulle bli otroligt spännande att se våra framtida barn födas till maskiner som får lära sig att det inte är hur man är som är det viktiga, utan hur snygg man är och vilka materiella prylar man måste ha. Det låter väl som en underbar framtid barn?! Säger Läraren. ÖÖh, ta dig i röven! Skriker en folkhögskoleelev. Och där var tröttheten igen. men ja, ni kanske fattar min poång..?

Jag önskar att alla bara kunde sluta känna det här idiotiska behovet av att veta mer. Vi kommer banne mig förinta oss själva så som vi håller på! Heelt sinnes.

Får fortsätta skriva om det här nångång, intressante grejer. Tycker jag. Men ja, nu måste jag sova, för mitt huvud håller på att sprängas. Godnatt.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0