rökning

såg precis en repris av debatt (heelt sinnessjukt vad de människorna pratar i varandras munnar förresten) och där pratade de om den nya lagen som kommer att börja träda i kraft i maj eller nåt nästa år. den går ut på att man förbjuder rökning på arbetstid, alltså att man får röka på lunchen men inte på raster. jag vet verkligen inte vad jag ska tycka om detta. eller det vet jag väl egentligen, men.. ja, på ett sätt är det ju skitbra eftersom människor då tvingas trappa ner på rökningen och på så sätt kommer att må bättre. Frågan är om tvång verkligen är den bästa lösningen? kommer människor verkligen jobba bättre bara för att "de inte springer på rökpauser hela tiden"? Blir det inte istället så att man bara sitter och tänker på hur mycket man vill ta en cig, man kan inte koncentrera sig, man blir lättirriterad osv, osv?

Nej, jag skulle säga att man borde satsa på att få människorna att sluta röka genom att få den att förstå varför man ska röka och sedan får man av fri vilja gå någon avvänjningskurs eller liknande. (det är ju iofs omöjligt eftersom man har tagit bort massa skatter.) Man kan ju isåfall kombinera det med att man sätter in den här lagen, men den fria viljan måste ju gå hand i hand med att man måste sluta... på nåt sätt. Att bara förbjuda något som folk redan är beroende av låter som helt fel sätt att hantera problemet. Då skuffar man ju bara undan alla problem hela tiden och så får människorna som är fast i det de är fast i klara sig bäst de kan. Det tycker inte jag låter så himla hälsosamt. Varken för männiksorna eller samhället. Men det är ju bara jag. Och jag förstår ju mig ändå inte på den sittande regeringens politik, så ja.

Jag tycker iallafall att Lars Winnerbäck sammanfattar Sveriges hantering av problem, inte bara av rökning utan av mycket annat med..:

Dom tog det sista fyllot
på den sista permissionen
Dom beslagtog hans sista ägodel
och släpade honom hårdhänt sen ner till stationen
Dom sa: Okej, stan är lugn nu
Nu kan ni låta era söta, vita barn springa omkring

Och dom kom ut ur sina gömmor
och dom såg sig runt, men dom såg ingenting

Du gamla, fria nord
Här på bästa sändningstid får vi ett välserverat styckmord
Varför inte stänga av solen fort
För vi lever inte länge nog för att
rätta till allting dom gjort mot dig
rätta till allting dom gjort mot dig

Högt ovanför gatorna i stan
delas piller ut mot flunsan medan nya planer smids
Ja, dom stora männen har en ny plan
Det är att kriminalisera symtomen medan sjukdomen sprids

Och när jag vaknar
ömmar mina käkar och min panna svettas kallt
Jag försöker hålla hårt i nåt
men jorden vill spricka, det är lava överallt

Du gamla fria nord
Här direktsänds varje våldtäkt, varje razzia, varje självmord
Varför inte stänga av solen fort
För vi lever inte länge nog för att
rätta till allting dom gjort mot dig
rätta till allting dom gjort mot dig

Ja dom tog det sista fyllot
på sin flygfärd på väg över plast och neon
Dom släpade honom ner till stationen
och sa: Du borde fatta bättre än att försöka rymma härifrån
Själv åker jag ut på turné
och drömmer om pojken med guldbyxorna
Men det är inte samma sak nu
när alla sitter bakom lås
utom knivarna och yxorna

Du gamla, fria nord
Här på bästa sändningstid får vi ett välserverat styckmord
Varför inte stänga av solen fort
För vi lever inte länge nog för att
rätta till allting dom gjort mot dig

rätta till allting dom gjort mot dig


Vi hörs.


Kommentarer
Postat av: sanna

Förstår mig inte heller riktigt på det där...Samtidigt kan jag hålla med om att rökningen är ett problem. Vet inte hur många gånger jag har fått stå ensam inne i matsalen och städa upp det sista själv, för att alla andra har gått ut och tagit en cig på betald arbetstid...men att förbjuda det på raster är ganska fel? rasten är väl egen tid där man får uträtta sin behov? Tror inte den lagen trappar ner rökingen hos befolkningen om det är det den är till för...Suck denna politik, man blir inte riktigt klok på den :P Tog dock mitt ansvar och gick ocgh röstade idag :)



Puss på dig ialla fall<3

2009-09-20 @ 19:19:26
URL: http://randigflicka.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0