stretching

haha, nu blir det två inlägg på raken ^^ men håll till godo iallafall.

Kände att jag var lite tvungen att prata om hur glad jag är att jag äntligen börjar känna vad det är Lena och Sofia snackar om hela tiden. Till exempel har jag verkligen kunnat börja använda mig av mina utåtvridningsmuskler! Jag börjar verkligen känna skillnad från när jag tar tag i låren för att göra en viss rörelse eller om jag vrider ut från höftleden och på det sättet får med lårmusklerna. Gött!

En annan bra grej är att jag har börjat sträcka ut mina lårmuskler (psoasmusklerna, we lööv the psoas-muskel! för att citera Sofia) ordentligt, både genom att massera låren och göra Sofias hemska stretch-övningar som får en att bli typ schitzofren eftersom man har så förbannat ont att man helst bara vill dör eller spy eller slå någon, men man vet att det kommer hjälpa, så man fortsätter. Breathing through the pain, som man säger. Men har hjälpt mig jättemycket verkligen. Har dock inte lyckats börja gråta än, vilket faktiskt är lite av ett mål eftersom gråt gör att man slappnar av mer och då släpper ännu fler spänningar i t ex låren.

Visste ni att en stor del av stretching inte handlar om att sträcka ut musklerna, utan att få dem att slappna av? Lärarna brukar säga att om man inte slappnar av i muskeln man stretchar så är det fruktansvärt mycket svårare att bli vigare just där. Ofta är man vigare än det verkar som, bara det att man har så otroligt mycket onödiga spänningar överallt i kroppen att själva spänningarna gör att man inte kommer någonvart.

Så ja, vill ni ha hjälp med några smärtsamma men dock så verkningsbara stretchövningar så är det bara att säga till :)

Nu blev det värsta stretchingskolan här, haha. Säg till om det är något ni saknar i bloggen så ska jag se till att få med det med!

Sov gott nu människor, mina bröd är klara och mitt huvud börjar kännas lagom mosigt. Godnatt.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0