zero to hero

för det första: jag tänker inte mer be om ursäkt om jag inte bloggar varenda dag, vilket jag kom på att jag har gjort. Jag hinner helt enkelt inte, och orkar inte. Har stupat i säng tio respektive nio de två närmaste dagarna och mellan det har jag seriöst vart tvungen att planera in exakt när jag hinner äta. Jag behöver väl inte ens nämna vad det är som tar upp all tid.

Men nu ska jag sluta klaga och berätta om dagens lärdom. Har man hållt på med teater eller liknande innan så har man hört uttrycken agonist och antagonist. Agonisten i en film eller liknande är t ex batman och antagonisten är då t ex jokern (som btw ju är heelt sinnessjukt bra! den som inte har sett the dark night - se den eller... ja, bara se den!) och inom dans används också dessa uttryck på ungefär samma sätt för att beskriva vilka muskler som ska jobba i en viss rörelse. Om man t ex lyfter upp benet så att låret går ut ifrån kroppen så är lårmuskeln agonisten och muskeln på baksidan av låret antagonisten. Antagonisten gör alltså (precis som jokern) tväremot vad agonisten gör - nämligen slappnar av. Eller det är målet iallafall. Sen om man lyckas med det eller inte är en annan sak, men det är grymt bra att tänka på eftersom man lär sig exakt vilka muskler som man ska använda i olika rörelser och kan jobba mot att faktiskt göra det.

Det kanske låter jätteflummigt men.. ja, det kanske det gör. Synd för er :P


Nu ska jag iväg och hjälpa Matilda i klassen med koreografi. Vet inte om jag har nämnt det, men ska vara med i en dansgrupp nu som ska uppträda när Varbergs innebandylag spelar hemmamatcher och typ vara cheerleader, haha. Vi har det töntigaste namnet jag har hört på länge. Björn Borg Girls. Men blir man sponsrad av Björn Borg, så vad ska man göra liksom. Vi får iallafall kläder och skor och grejer av dem, så det är värt. Så nu ska vi hitta på koreografi till det iallafall :)

Hörs, om jag orkar.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0